14-07-2015 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu 14-07-2015 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu

14-07-2015

Door: Elbeth en Niek

Blijf op de hoogte en volg Project Injera

14 Juli 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Dag 1 in Addis Abeba

Omdat we gisteravond pas zo laat zijn aangekomen bij het guesthouse, hebben we de ochtend vrij gehad. Dus iedereen kon een beetje uitslapen en we hadden een 'inloopontbijt'.
Het guesthouse staat in een soort van sloppenwijk, maar ons huis is in een redelijke staat. We hebben mooie grote kamers. Het enige nadeel is dat niet alle wc's evengoed werken, dus nu heeft elke wc zijn eigen gebruiksaanwijzing.
We hadden dus niet echt een ochtendprogramma, maar het was al leuk om vanaf het balkon te kijken naar de mensen (en gieren) die langs kwamen. Ook zijn we nog even een klein stukje gaan wandelen met een groepje. We kwamen toen uit bij een sportveld, waar Niek ook even mee moest doen natuurlijk. Irene: "hij lijkt net een verdwaalde cavia joh, daar in zijn eentje tussen die Ethiopiërs".

Hierna hadden we lasagne als lunch.
En na de lunch kwam de traditionele Ethiopische koffieceremonie, dit was als welkomstgebaar. Er worden dan middenin de huiskamer koffiebonen gebrand, met als resultaat enorm sterke kopjes koffie. De ceremonie bestaat uit 3 kopjes koffie waarvan je de eerste 2 moet aannemen en de derde eventueel kunt weigeren (maar wat alsnog niet echt beleefd is).

Na de koffieceremonie gingen we uiteen in 2 groepen, om het bakkerijpand te bekijken en om de buurt rondom ons guesthouse te verkennen.
De busrit naar het pand was al leuk, omdat er zo veel te zien is op straat! Het pand zelf viel ons wel tegen, want er is eigenlijk al 3 maanden niks meer aan gedaan en het ligt vol met gruis en glas. Dus we moeten flink aan de bak!! De tweede groep die naar het pand ging is al druk bezig geweest met het hele pand vegen en een heleboel (lees: rond de 500) stenen te verplaatsen.
Toen wij (de eerste groep) weer terug kwamen bij het guesthouse van ons tripje, stonden er 2 kindjes bij de deur met een bal. Het leek ons leuk om even een balletje over te gooien, maar zo'n spelletje werkt als een magneet en al snel stonden we met grote groep kinderen te spelen. Het namen leren was erg grappig en nadat Niek voor de 8e keer om zijn naam werd gevraagd, zei hij: 'ah but my name is simple", waardoor die kinderen direct dachten dat hij Simple heette.
Na een tijdje spelen werd het voor ons tijd om nog even Addis in te gaan. Een paar dingen die ons opvielen:
- als in Nederland een bus vol zou zitten, zou je met hier nog steeds 'leeg' noemen. Een bus is hier nooit vol genoeg.
- Als blond persoon, ben je nogal een verschijning.
- kom niet te dicht bij een ezel, dan rent hij balkend weg (Niek).

We hebben s avonds gegeten in een restaurant. Met 17 personen hebben wij prima gegeten voor maar 50 euro totaal. Sander en Jelle hebben alleen na dit diner geen smaakpapillen over, omdat de ober telkens aan kwam lopen met extra spicy saus voor op hun injera.

Tot slot lag de stroom er vanavond nog even af, dus Hester en Kirsten stonden in het donker onder een koude douche. We zijn natuurlijk wel in Ethiopië.

Niek en Elbeth

• 14 Juli 2015 - 21:50

Alice Groenink:

Hallo allemaal, zo te zien gaat het een gezellige boel worden. Fijn dat we op deze manier kunnen meekijken naar wat jullie allemaal aan het doen zijn. Blijf met spanning de avonturen volgen. Groetjes voor iedereen vanuit Ermelo.

• 14 Juli 2015 - 22:00

Gé Spelmink:

Wat fijn dat de reis voorspoedig is verlopen en jullie nu aan de slag kunnen. Contact is ook al snel gelegd met kinderen.
    Heel veel succes verder!

• 14 Juli 2015 - 22:09

Marleen:

Hi Gerrit, Irene, Sjef, Elly, Linda èn natuurlijk de rest =)

Een groet vanuit Den Haag ... nu het nog kan! Morgen vertrekken wij namelijk ook op werkvakantie. In ons geval naar Thailand!! Heel veel succes met jullie project. Het resultaat zal er vast en zeker mogen wezen. Veel gezelligheid ook gewenst. En gezondheid!! Keep up the good work!! Ik probeer jullie vanuit Thailand te volgen...

groetjes
    Marleen

• 14 Juli 2015 - 22:45

Dorette:

Ha Intera's,
    Leuk al zo snel van jullie te lezen. Een heel andere cultuur en leuk dat jullie vandaag al contact hebben met de bevolking. Wij zijn klaar voor onze reis naa r Frankrijk morgenochtend en ook daar zullen we jullie volgen. Succes morgen met de eerste werkzaamheden. Hartelijke groet, Dorette

• 14 Juli 2015 - 22:46

Wim:

Ha Ethiopië-gangers
    Wat een leuke start hebben jullie gemaakt, klinkt gezellig. En wat een snel contact met de bewoners daar, mooi hoor. Dat wordt heimwee als jullie over drie weken terug moeten, ik weet het nu al.
    Wim

• 15 Juli 2015 - 11:05

Dita:

Hoi Ethiopië-gangers,

Fijn om zo snel te kunnen lezen dat jullie goed zijn aangekomen. Leuk om al direct contact te hebben met de bevolking. Succes gewenst met de eerste klus en een heel prettige eerste dag toegewenst.

Dita

• 15 Juli 2015 - 15:22

Gon:

het eerste verslag geeft al een heel goed beeld waar jullie in verzeild zijn geraakt. Aan de derde foto te zien is er al hard gewerkt, want het ziet er al behoorlijk leeg uit....
    Fijn om al zo snel een verslag te kunnen lezen.

Sjef, Elly, Linda en alle anderen veel succes en veel mooie ervaringen !

groet,

Gon

• 15 Juli 2015 - 17:02

Ellen Ramaker:

Wat leuk om dit te volgen! Heel veel succes allemaal!

• 16 Juli 2015 - 19:25

Wim Hakkenhaar: