21-07-2015 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu 21-07-2015 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu

21-07-2015

Door: Hester en Elbeth

Blijf op de hoogte en volg Project Injera

21 Juli 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Selam thuisblijvers en vakantievierders,

Wij hebben net het avondeten achter de kiezen en zitten hier nu aan tafel samen met Bamlak deze blog te schrijven. Bamlak is onze achtjarige Ethiopische vriend, die ons altijd gezelschap houd met zijn vele energie.

Vandaag begon de dag weer vanaf 8 uur met het ontbijt en het busje was zowaar te vroeg! 10 voor half 9 wel te verstaan. Volgens Sjefs ochtendpraatje zijn we vandaag 'begonnen aan het echte werk'. Alhoewel wij zelf van mening zijn dat we toch al een week hard aan het werk zijn.

Het was weer een 'normale' klusdag. Een groot deel van ons is weer op de knietjes gegaan om de hele vloer cementvrij te maken, we zijn hier nu letterlijk en figuurlijk mee klaar! Tevens met het vegen, al is dat alleen figuurlijk, want er duikt elke keer weer nieuw stof op in de bakkerij.
Door al dat stof moeten wij af en toe in cognito de bakkerij in, omdat onze longen het anders niet meer aankunnen.

Zaagteam Marjette, Karin en Elbeth heeft de hele ochtend besteed aan het zagen van balkjes en platen. De platen (inclusief lampen) worden opgehangen aan het plafond en dit moet er ook zorgen dat we elkaar eindelijk kunnen verstaan op meer dan een meter afstand.

We hebben ook nog een leuk nieuwtje. Wij hebben ons echte eigen toilet gemaakt in de bakkerij!! Een mooi inelkaar getimmerde stoel met een bak eronder, zodat we niet meer elke keer boven het gat hoeven te hangen van onze vriendelijke buurman.
Om 11.38 (Ethiopische tijd) is er voor het eerst gebruik van gemaakt door Hester en hij is volledig goedgekeurd. Hij zit heerlijk en hij is inclusief wc-rolletje en water.

Bij thuiskomst van onze lange klusdag werden wij verrast door de corvee-ploeg van vandaag (bestaande uit Kirsten, Irene, Jelle en Joel) met een heeeeerlijk kopje tomatensoep!

Houdoe en bedankt,
Hester en Elbeth (en ook een beetje Bamlak)

• 21 Juli 2015 - 19:49

Alice Groenink:

Selam allemaal, gefeliciteerd met jullie eigengemaakt toilet. Doet me een beetje denken aan mijn kindertijd. (Ja ja, heel lang geleden) Wie weet ligt jullie toekomst in de sanitairbranche.;-) Leuk dat het team is uitgebreid. Wie weet komen er nog meer enthousiastelingen om te helpen. Leuk verhaal weer van vandaag.
    Succes voor morgen. Groetjes aan iedereen. X

• 21 Juli 2015 - 19:59

Paul & Petra Schollaardt:

Hallo allemaal. Wij zouden graag zo nu en dan even om het hoekje willen kijken in Ethiopië. Met jullie blog, die wij elke avond trouw lezen, lukt dat aardig. Veel succes met jullie harde werken. En vast bedankt voor de komend blogs!

• 21 Juli 2015 - 20:47

Paul & Colette & Lara & Minke:

Heel goed bezig allemaal! Leuk om jullie verslagen te lezen, We wensen jullie sowieso nog veel fijne momenten op jullie zelfgebouwde wc toe! ;-)

• 21 Juli 2015 - 21:34

Wim:

Ha lieve mensen,
    leuk om te lezen hoe jullie het maken. En ..... stoere foto. Ok zal nog wat leuke klusjes voor je bedenken El, dom dat ik dat niet eerder bedacht heb dat je uitstekend de zaag boor en hamer kunt hanteren.
    en Hester ....je overtreft mijn verwachtingen. Dat jij het durfde om als eerste op die wc te gaan. Je hebt vast met de deur open er op gezeten, of zit er geen deur in.
    wie leegt trouwens die bak die er nu onder staat?
    Wij hebben het hier goed in Frankrijk houden een heerlijke vakantie zonder verplichtingen en dat is bij jullie anders. Elke dag aan het werk, maar ook nieuwe vrienden en hulpjes maken. LEUK!!
    Groetjes Wim

• 21 Juli 2015 - 21:43

Thijmen:

van werken moet je veel zitten :)

• 21 Juli 2015 - 21:53

Marin:

leuke foto en dat is handig eigen wc kunnen maken
    dat stinkt misschien wel beetje in de bakkerij
    Groetjes marin.

• 21 Juli 2015 - 22:06

Hans:

Selam Injeravrienden, dank voor jullie leuke verslag van de dag na het Hippoweekend. Knap hoor, al dat harde werken, en heerlijk dat de vloer nu cementvrij is. Gefeliciteerd met jullie selfmade toilet. Dat plast ongetwijfeld beter. Geen last van spierpijn of blaren? Bamlak maakt me wel nieuwsgierig. Loopt hij jullie niet in de weg? Enfin, een beetje afleiding kan geen kwaad en de glimlach van een kind geeft arbeidsvitaminen. Ja, ik kan jullie makkelijk raad geven vanaf de camping liggend onder de sterrenhemel met een pilsje bij de hand. Ik volg jullie arbeid net zo gretig als de Tour. Maar jullie Tour de force wint het voor mij: jullie krijgen allemaal de gele trui van mij. Op naar de volgende etappe ....adios, Hans.

• 21 Juli 2015 - 22:50

Michiel:

Kunnen jullie de blog niet veranderen in een vlog :p, zodat we een beter bleed krijgen. succes nog, zullen jullie wel nodig hebben ;)

Groeten michiel

• 21 Juli 2015 - 22:55

Andre:

Salam,

Iedere avond kijken we weer uit naar jullie blog en de belevenissen. Een hele andere wereld waarin jullie nu zijn en waar je de nodige creativiteit moet gebruiken. Kunnen jullie misschien ook een paar foto's van de vorderingen in de bakkerij laten zien. Succes andre

• 22 Juli 2015 - 10:01

Betsie Stellema:

Ha lieve Injeragangers,
    Hier weer en note van ons.
    Aangezien wij avonddiensten hebben , lezen wij veeeeel later de verslagen....
    Dan is de evaluatie vast al geweest, en liggen jullie op één oor :-)
    Maar wat een mooie en gezellige verhalen weer!!
    Ja zekers ze zijn erg gezellig om te lezen al jullie belevenissen!
    Wat heeerlijk zo'n aardbeienfarm...
    Jammer dat jullie niet veel nijlpaarden hebben gezien,...maar dat mocht de pret vast niet drukken.
    Ja de natuur...doet wat ie wil...
    Zo waren wij Jaren geleden in Kenia op zoek naar neushoorns...niet gezien!

Ik lees dat het vochtig is,....hebben jullie veel regen?
    En iedereen weer gezond op de been?
    Ooh heerlijk een eigen toilet voor jullie zelf, zit je gewoon te genieten :-))
    Heeel veel succes met het klussen, koken en schoonmaken.
    Hopelijk is t stof vegen verleden tijd!!
    Lieve mensen, succes , veel plezier samen en geniet van elkaar!!

lieve groet,vanuit een warm Zwolle. Fets en Bets

• 22 Juli 2015 - 12:11

Alfons Beldman:

Super om al jullie verslagen te kunnen lezen. Mooi dat er ook al veel is gebeurd.
    Ook voor ons handig om te zien dat er zo veel klustalent aanwezig is onder de jeugd. We willen nog graag met de garage aan de gang, dus Hester en Elbeth bereid je maar vast voor op de volgende klus. De ervaring die jullie hier op doen kunnen we op de manier prima onderhouden. (Er hoeft trouwens geen wc in de garage).

Ik hoop dat juliie ook nog tijdig de beschikking krijgen over de container, dan moet het lukken om alles volgens planning af te krijgen.

Groeten vanuit Annecy!

Alfons