Today the day of days - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu Today the day of days - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu

Today the day of days

Door: The Stellema Brothers

Blijf op de hoogte en volg Project Injera

28 Juli 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Selam thuisfront!

Vandaag de dag der dagen, waarom zult u wel denken?
Nou, Niek is weer op en top fit, en gaat morgen met gretigheid weer aan de slag in de bakkerij!
De dag begon vandaag zoals altijd met een ontbijtje en Tom had de eer om de goed gemutst muts over te dragen aan iemand anders. Dit deed hij op zeer speciale wijze, met een heuse speech! Chapeau voor mijn grote broer!
De muts werd overgedragen aan Sjef, met de reden dat hij het telkens weer het voor elkaar krijgt om de benodigde spullen bij elkaar te sprokkelen met de heersende taalbarrière.

Daarna vertrok de bouwploeg vol goede moed naar de bakkerij om weer flink te klussen. En dat is gelukt!
We begonnen met de hele bakkerij schoon te maken en op te ruimen. Het afval werd in een ton gegooid en in de fik gezet. Althans, dat was onze poging, een aantal Ethiopiërs staken hier een stokje voor. Elk stukje hout, elke snipper werd door hen meegenomen voor hun eigen gebruik. Ondertussen gingen Elbeth, Hester en Tom op zoek naar trekkers om met water al het stof makkelijker uit de bakkerij te trekken. Dit was echter geen succes, na een zoektocht van 1,5 uur kwamen we met lege handen terug.
Na de koffiepauze gingen we verder met het maken van de frames van de werkbanken (deze zijn nu bijna klaar), het verslepen van de 2000 tegels, nog een Ethiopische ladder maken en verder met de electra.
Al met al een mooie klusdag!
(Zie het filmpje) http://youtu.be/C2PAZc6H4yo

En het werd nog mooier, de corveeploeg kwam met heerlijke gebakjes aanzetten!! Bedankt! SMULLEN!

De corveeploeg is vandaag met de chauffeur (Bini) en Dawit de stad in geweest. Ergens gezeten en gedronken en heeft de corveeploeg hun vaardigheden in de Amhaarse taal bijgespijkerd. Erg interessant en Bini en Dawit vinden het leuk als hun taal door 'farandi's' (buitenlanders) wordt gesproken.

al met al een top dag voor de hele groep!

Ciao van The Stellema Brothers!!!

• 28 Juli 2015 - 20:23

Alice Groenink:

Selam meubelmakers,
    Gelukkig kunnen we lezen dat Niek weer beter is en mede een stukje kan schrijven met Tom.
    Jullie zijn zo langzamerhand van alle markten thuis. Van tegelslepers tot meubelmakers en elektriciëns tot bouwvakkers. En de corveegroep verwent de rest ook steeds meer. Gebak, het kan niet op.
    Nog een paar dagen mensen en dan zit het er weer op. Ik wens jullie nog voor de laatste loodjes heel veel succes toe. Een lieve groet van ons hier in Middenbeemster ook namens mijn zus en zwager speciaal voor de Groeninkjes. Ciao allemaal.

• 28 Juli 2015 - 21:23

Angelique :

Selam,
    fijn dat het weer goed met je gaat Niek!!
    Zo langzamerhand begint het een heuze bakkerij te worden. Jammer dat jullie niet live het eindresultaat kunnen aanschouwen. Verlangen jullie al weer terug naar Nederland? Succes injera-gangers met het zetten van de punten op de i. Complimenten nog hoe iedere avond trouw de blog wordt geschreven. Erg leuk voor het thuisfront. Lieve groet, angelique

• 28 Juli 2015 - 21:34

Paul & Colette & Lara & Minke:

Dag harde werkers,

Leuk om weer jullie laatste verslagen te lezen. Mooi ook dat jullie naast het klussen toch ook heel veel van het land en de mensen meekrijgen. Leuk ook om die filmpjes te zien. Ziet er mooi uit allemaal. Wij moeten ons helaas afmelden voor het openingsfeest (hadden helaas al iets anders in de agenda staan..;-)). Wederom veel succes toegewenst! En beterschap voor diegenen met diarree en voedselvergiftiging.
    Cheers! -De Zwolse tak van de Groenink-clan.

• 28 Juli 2015 - 22:17

Thijmen:

Helaas komt mijn column vandaag niet door de censuur. Daarom volsta ik met een welgemeend succes te wensen voor morgen. Veel plezier met corvee en werk. Groet uit Ugchelen. We denken aan jullie

• 28 Juli 2015 - 22:29

Betsie En Fetze:

Ha Injeragangers,

We vinden het er prachtig uit zien!
    Leuk zo die video!Mooie frisse kleuren, de moeders krijgen een prachtige plek !!
    Komen zij ook a.s. zaterdag?
    Jullie hebben weer veel werk verzet! Geweldig!
    En bijzonder om te lezen, dat de mensen alle kleine stukjes kunnen gebruiken voor eigen gebruik...
    Wat hebben wij dan een wegwerp maatschappij..

Ha Stellema brothers, dikke kus voor jullie, jullie hebben een leuk stukje geschreven!
    Fijn Niek dat je je weer goed voelt en weer kunt werken! :-)

Nou de laatste lootjes voor iedereen, en dan zaterdag feest!!!!
    Succes nog een paar dagen,lieve mensen!
    Zal vast goed komen!!

liefs,
    Fetze en Betsie

• 28 Juli 2015 - 23:07

Hans:

Dag makkers met jullie wild geraas, staken is er niet bij. Noch ziekte noch ellende, noch rampspoed, noch gebrek aan materiaal weet jullie arbeidsvreugde te vergallen. We lezen jullie verslagen met grote bewondering. Jammer dat we niet op jullie feestje kunnen komen. Vanaf onze camping wensen we jullie deze laatste dagen met de zwaarste bergetappen veel moed, beleid en trouw toe. Jullie verdienen allemaal een lintje. Jullie zorgen voor meer dan brood op de plank alleen. Driewerf: Olé, we are the champions, my friend!

• 28 Juli 2015 - 23:07

• 28 Juli 2015 - 23:15

Hans:

Bovenstaand bericht is opnieuw in stereo verzonden. Mijn duim is kennelijk te dik voor mijn gevoelige IPhone.

• 29 Juli 2015 - 10:37

Henk Tienstra:

Beste mensen,

Heb net even jullie laatste filmpje bekeken. Ziet er. De bakkerij ziet er pRachtig uit. Zou in Nederland zo gebruikt kunnen worden.

Veel succes met de laatste loodjes.

Henk Tienstra

• 29 Juli 2015 - 14:42

Jan:

Selam injera gangers,

Vanuit amsterdam een hartelijke groet aan de harde werkers, en ik denk dat de goed gemutst muts uitstekend staat bij aanstaande opa Sjef, dan kan hij daarna door naar aanstaande tante Linda, om weer af te sluiten bij aanstaande oma Elly.. Of hadden zij dit nog niet verteld? Groetjes van aanstaande oom jan en aanstaande tante Linda....