25 matrassen op 1 hoofd - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu 25 matrassen op 1 hoofd - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu

25 matrassen op 1 hoofd

Door: Hester en Elbeth

Blijf op de hoogte en volg Project Injera

29 Juli 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Selam trouwe volgers,

Vanochtend begon de dag zoals elke dag met het ontijt, inclusief het doorgeven van de goed gemutst muts. Deze werd door onze boodschappenman Sjef doorgegeven aan Niek, omdat hij vandaag helemaal gezond is opgestaan en hij deze vandaag met veel trots kan dragen in de bakkerij.

In de bakkerij begon de dag weer met ons dagelijkse ritueel: vegen! Heel veel vegen!
De corveeploeg was op dat moment cement aan het halen.
Dus ruim een uur later konden wij beginnen met het gat in de vloer te dichten. De klusjesman Arega begon samen met Dawit met het mengen van cement. Dit gaat hier toch net iets anders dan de normale cementmolen.
Eerst werd het cement en het zand gemengd door heel fanatiek te scheppen en vervolgens werd er op bijzondere wijze water doorheen gemengd. Dawit zweette zich kapot!

Het ging weer op Ethiopische wijze, want er was niet eens genoeg cement om het halve gat te dichten. Dus met het busje werd er weer nieuw cement gehaald en zo kon er weer verder gedicht worden. Uiteindelijk duurde het gat dichten net wat langer dan verwacht, dus Marc en Sander hebben een uurtje overgewerkt om het helemaal af te krijgen. Klasse jongens!!

In de vorige blog die wij (als duo) schreven hebben wij ons mooie superluxe toilet aangekondigd (die nu al 3 keer naar een andere ruimte is verhuist). Vandaag hebben wij alweer een primeur: Onze mooie muur heeft vanaf vandaag een deur!! Deze deur kan verrassend genoeg gesloten en ook weer geopend worden! Verder zijn vandaag de eerste meubels gemaakt en is er weer verder gegaan met de elektra. Hard gewerkt dus.

Voor Karin, Niek en Elbeth was het vandaag maar een halve klusdag. Wij zijn vanmiddag samen met Yeshu van Smile op bezoek geweest bij een gezin dat bestond uit 3 meiden waarvan een het syndroom van down heeft.
We hebben hier een koffieceremonie meegemaakt, waarbij we hebben gepraat over hoe het hier gaat met gehandicapte mensen en dan vooral het sydroom van down.
Dit meisje houdt heel erg van dansen, maar durfde het eerst niet te laten zien omdat ze het eng vond met ons erbij. Uiteindelijk zijn we met z'n allen opgestaan en hebben we bijna een uur met 7 personen in een hele kleine huiskamer heerlijk gedanst! Het was fantastisch!!
Voor mij was dit extra bijzonder, omdat ik zelf een broertje met het syndroom van down heb en daarom wilde ik dit heel graag meemaken.

Tenslotte heeft de corveeploeg weer netjes het guesthouse schoongemaakt en zijn Elly, Sjef, Marjette en Hester samen met Dawit naar Merkato geweest. Hier keken wij onze ogen uit! Wat een drukte! De grootste markt in Afrika, alles is hier te koop (behalve katoennen lapjes en bitterballen). Nederlanders hebben de fietstassen voor het vervoer van spullen, Ethiopiërs hebben hun hoofd! Mensen dragen hierop de gekste dingen; 25 matrassen, een koelkast, 5 emmers verf van 10 kilo per stuk, 10 stereotorens, bedenkt u de rest maar.

Ten slotte zijn wij door onze huisvrouw Adanesh verrast door broodjes hamburger met patat, heerlijk!!!

Groetjes vanuit het guesthouse in Addis,
Hester en Elbeth

• 29 Juli 2015 - 20:41

Alice Groenink:

Selam trouwe bloggers,
    Wederom een leuk verhaal van jullie dag. Elke avond is het feest om te lezen wat jullie allemaal hebben uitgespookt. Ik zal het volgende week gewoon gaan missen!
    Nou jullie kunnen in ieder geval een deur intrappen.;-))
    Mooi dat jullie bij een gezin mochten binnenkijken. En ook tof om op zo'n grote markt te lopen om te zien wat ze allemaal op hun hoofd kunnen houden. Lijkt me handig. Wij kunnen hier vaak wel veel boter op ons hoofd hebben . :-))) Alle gekheid op een stokje: ik heb er bewondering voor hoe ze dat doen.
    En chapeau voor Sander en Marc dat ze wat langer doorgewerkt hebben.
    En misschien kunnen jullie Adanesh meenemen naar Nederland?
    Ik wens jullie nog weer een fijne klusdag morgen en tot morgen.
    Nog steeds groetjes vanuit Middenbeemster.

• 29 Juli 2015 - 21:01

Carine:

Hallo harde werkers in Addis,

Zojuist hebben we weer met veel plezier jullie blog van vandaag gelezen. Er is weer veel werk verzet vandaag en ach een uurtje overwerken, dat zit toch zeker wel bij het "all inclusive" arrangement inbegrepen?
    Jammer dat er bij jullie geen bitterballen te koop zijn maar nog heel even volhouden, over een kleine week kunnen jullie weer genieten van bitterballen...
    En broodjes hamburger met patat is toch ook lekker ??

Wij hebben hier vandaag weer "genoten" van een regenachtige dag.

Voor morgen weer een goeie klusdag gewenst en veel succes met de voorbereidingen voor de opening van de bakkerij.

En voor Marc nog een berichtje, Boris mist je al wel een beetje hoor. Als we je naam noemen, spitst hij zijn oren en loopt hij naar de voordeur om te kijken of je er misschien toch aankomt.

Groetjes uit Zwolle,
    (voor wie het weten wil, Ajax gaat zo voetballen tegen Rapid Wien, de wedstrijd begint over 5 minuten...

• 29 Juli 2015 - 21:06

Irma Smits:

Selan beste mensen, ongelooflijk hoe iemand 25 matrassen op z'n hoofd kan vervoeren. En niemand lijkt er van op te kijken als ik zo de foto bekijk, behalve jullie dan. Bijzonder nu dan een bezoekje aan een gezin thuis met een kind met 't syndroom v Down. Jullie zien Ethiopië v heel verschillende kanten! Mooi al die opbouwklussen nu in de bakkerij. Tof dat Niek al weer lekker op de been is. Succes morgen weer, in die wonderlijke wereld v Ehiopië waae mensen heel veel met hun hoofd kunnen. Groet v famillie v Joël dit keer vanuit Duits hotelletje, Irma

• 29 Juli 2015 - 21:22

Nelleke Eygenraam:

Hoi allen,
    Al dáááágen (wat zeg ik: wéééken) vroeg ik mij af hoe met met jullie zou zijn. Pas vanavond was ik zo snugger om deze blog te ontdekken. Heel fijn om jullie kleurrijke verslagen te lezen en foto's en filmpjes te zien. Met jullie avonturen vergeleken is het in Zwolle verschrikkelijk saai. Hier is Obama bijvoorbeeld niet doorheen geraasd, alleen en zomerstorm, maar toen bleef iedereen voor de zekerheid binnen. Hartelijke groeten aan iedereen, ook onze zusters en broeders van welke kerk of afkomst ook maar!
    Alle goeds, vaya con Dios en a Dieu! Nelleke

• 29 Juli 2015 - 21:25

Nelleke Eygenraam:

O ja, dit vergat ik nog te zeggen. Dank voor jullie hartelijke uitnodiging, maar helaas, helaas ben ik toevallig op 1 augustus niet in de buurt van Addis en kan ik dus ik niet bij de opening van de bakkerij zijn. Maar mag ik in de Adventskerk zop zondag 2 augustus een groet van jullie overbrengen? Nelleke

• 29 Juli 2015 - 22:03

Wim:

Meiden, wat een prachtig verslag en wat weer een ervaringen doen jullie op. Elbeth wat geweldig om te lezen van jullie bezoek, we zijn heel benieuwd naar de rest van je verhaal hierover. Fijn dat Niek eeer toppie is!
    Prachtige markt hebben jullie gezien, afrikaanser kan het vast niet. Vast veel kleuren van de specerijen en van de kledij. En jullie werk vordert gestaagd, leuk om te lezen. Nog een paar dagen en dan is het al weer over. Geniet nog volop en werkse.
    groeten uit het Franse land. Dorette, Wim en Marin

• 30 Juli 2015 - 10:04

Fetze En Betsie:

Ha harde werkers,

Wat weer een verhaal om van te genieten!
    En al die Afrikaanse belevenissen,de markt , het gezin, geweldig!
    Voor vanavond maar even een extra applausje voor Sander en Marc voor het overwerken!!
    De mannen hebben wel de muts verdiend..samen erin..wordt lastig,maar deze klussers hebben vast wel een oplossing, deze 2 MANNEN ZEKERS!!

OOh wat zullen jullie genoten hebben van het patatje en de hamburger!!
    Wat leuk dat zij dat allemaal doet!

Vanavond zal ik weer laat de blog lezen,...want jaja ik heb weer avonddienst in de isala, :-))
    Dus het wordt weer na twaalven.
    Hebben jullie nog iets van een ziekenhuis bezocht?
    Ja op bezoek,...niet liggen...;-)

Nou lieve mensen, nog heel veel succes met de laatste klusdagen,...
    Wel weer zin om deze kant op te komen? Sommige dingen zullen jullie missen,..andere dingen niet..
    Want weer heerlijk op een goed toilet zitten ,kom je er gewoon niet meer van af,..zo fijn!!!
    Lekker weer water uit de kraan kunnen drinken...
    Dat zal wel als een luxe weer eerst worden ervaren.
    Samen nog fijne dagen en geniet ervan!
    En heel veel succes en plezier met de opening!
    Zaterdag zit ik aan zee....ik drink er eentje op...of twee :-))

dikke pakkerd voor jullie allemaal
    groetjes uit een zonnig zwolle

• 30 Juli 2015 - 23:03

Roline Kranenborg:

Hallo super klussers!

Dat is weer een mooi verslag. Heel bijzonder om samen met het gezin te dansen. Een prachtige belevenis.
    Succes met de laatste klusdagen. Het schiet nu op. Ik ben heel benieuwd om de verhalen van jullie belevenissen te horen. En ik hoop nog meer van dit soort prachtige foto's te kunnen bekijken. Ik red het nog niet met 1 matras op mijn hoofd. Laat staan 25!!! Onvoorstelbaar. Goed dat jullie hier een foto van hebben gemaakt anders zou ik het niet geloven.

Hartelijke groet,
    Roline Kranenborg