19-07-2015 en 20-07-2015 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu 19-07-2015 en 20-07-2015 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu

19-07-2015 en 20-07-2015

Door: Linda en Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Project Injera

20 Juli 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Selam,

Na jullie een dag geen update te hebben gegeven, vandaag een extra uitgebreide blog over onze ervaringen in Hawassa.
Om kwart over 5 's ochtends ging de wekker. Op naar twee dagen Hawassa!

De dag begon al lekker Ethiopisch, want we zouden om 6 uur vertrekken en u raadt het al: dit werd 6.50. Zonder ontbijt de bus in en na 1,5 uur een lekker ontbijtje bij een aardbeienfarm. Iedereen smachtte naar de verse wafel, maar omdat dit zo'n 20 minuten per wafel zou duren, hebben we allemaal toch maar iets anders (lekkers) gekozen. Uiteindelijk heeft iedereen een heerlijk ontbijt gehad en een deel van ons ook nog een heerlijke verse aardbeiensmoothie. Daarna in één stuk doorgescheurd naar Hawassa en ja, scheuren was het zeker. Het enige wat hier hoeft te werken van een auto is de toeter, zonder kun je de weg niet op. Met enige regelmaat hebben we met het hart in de keel gezeten omdat de rijstijl op z'n zachts gezegd iets anders is. Klein beetje maar hoor (;

Eenmaal aangekomen in Hawassa bleken we in een 5 sterren hotel (lees: 5 Ethiopische sterren) te zitten. Maar nog steeds hadden wij niks te klagen, aangezien het hotel midden in een sloppenwijk stond. Dit contrast had een grote impact op de groep. Terwijl wij lekker konden genieten van een douche, sommigen zelfs van een heuse jaccuzi, stonden er beneden kinderen op straat te bedelen en de prullenbakken te legen.

Na ongeveer 1,5 uur kregen wij onze sleutel. In de Ethiopische cultuur mogen vrouwen niet samen op een kamer, hetzelfde geldt natuurlijk voor de mannen. Daarom zijn we verdeeld in heuse paren. Maar voor de lezers thuis: we sliepen wel in gescheiden bedden natuurlijk.

's Middags op naar de nijlpaarden. Na een kort ritje van 10 minuten kwamen we aan in een park met een groot meer. De apen vlogen ons letterlijk om de oren. Nadat iedereen even gezellig een aap op de schouders, of sommigen in de haren, heeft gehad op naar de boot voor een mooi tochtje.
In dit mega meer zitten 10 nijlpaarden. En u zult het vast niet geloven maaaaaaar we hebben er welgeteld 2 gezien! O ja, en daarnaast nog alle 17 nijlpaarden op de boten natuurlijk!
Eenmaal terug aan wal waren er 3 bruiloften aan de gang, maar wij trokken meer aandacht dan de bruidjes, dus na even gedanst te hebben op de muziek (en dat zij ons uitgebreid gefilmd hadden), zijn we snel weer naar de busjes gerend. In de stromende regen.

Nadat we ons allemaal opgefrist hadden, zijn we lekker uiteten geweest. En waar! We zijn uiteten geweest in het resort van 'Mister Hengelo' (Haile Gebrselassie, de bekende hardloper). De meesten kozen voor een pizza met een lekker drankje. Terug in het hotel hadden we wel zin om een dansje te wagen, dus op naar de night club, waar de barman ook de dj was, dus het was steeds kiezen: of geen drankje, of geen muziek. O ja, en we waren helemaal alleen. Mocht de pret niet drukken!

De volgende ochtend stonden we alweer vroeg naast ons heerlijke, voor sommige iets te klamme, bed. Op naar de top van de berg voor een mooie zonsopgang. Na een stevige wandeling genoten we van een geweldig uitzicht over de stad en over het nijlpaardenmeer. Na deze wandeling was het tijd voor ontbijt.

Na een kort rondje door de stad gingen we weer op naar huis! Ook deze reis was weer een avontuur, maar we zijn allemaal heelhuids in Addis Abeba aangekomen.

Voor de nieuwsgierigen: de diarree is bijnnna verleden tijd.

Liefs,

Linda en Kirsten.

PS. Alle reacties worden 's avonds tijdens de evaluatie voorgelezen. We worden heel blij van jullie reacties en dit geeft een extra motivatie om door te gaan!

• 20 Juli 2015 - 20:40

Marleen Van Os:

hallo allemaal,
    leuk om te lezen wat jullie daar allemaal doen. Heel veel succes verder en maak er iets moois van!
    groetjes marleen

• 20 Juli 2015 - 20:56

Angelique:

Zoals jullie onze reacties lezen zijn wij ook iedere dag weer nieuwsgierig naar jullie verhaal! Wij zijn zelf ook met vakantie en daardoor "verplicht" een wifi code te kopen (vindt Michiel echt verschrikkelijk) om up-to-date te blijven. Wij willen echt niets missen. Wat een ervaring doen jullie op en vanaf morgen: weer lekker klussen om het doel te halen! Lieve groet! Angelique.

• 20 Juli 2015 - 20:58

Michiel:

He Kirst, zit die aap al in je koffer? Gr. Michiel

• 20 Juli 2015 - 21:18

Carine:

Ha Marc en alle andere harde werkers,

Leuk om al jullie belevenissen te kunnen volgen van het bouwen van de bakkerij tot het bezoeken van de bijzondere dingen van het land.
    Op ons vakantie adres is de internet verbinding niet altijd helemaal geweldig, ja ja dat kan ook gewoon in Nederland.

We gaan maar extra naar een strandtent, Beachhouse, voor Marc wel bekend om jullie verhalen te kunnen lezen.
    Voor morgen weer een goede "werkdag" gewenst en dat jullie de rest van de spullen maar gauw mogen krijgen.

Werk ze voor iedereen, heb plezier met elkaar, maar dat zit wel goed zo te lezen, geniet en tot jullie volgende verhaal.

• 20 Juli 2015 - 21:46

Gé Spelmink:

Was weer een hele belevenis voor jullie. Hopelijk kunnen jullie komende dagen doen wat er gedaan moet worden. De eerste week zit er inmiddels al weer op. Heel veel succes.

• 20 Juli 2015 - 21:48

Alicegroenink:

Selam,
    wat mooi weer om te lezen wat jullie beleefd hebben. Mooi verhaal. Gelukkig zijn jullie weer heelhuids op jullie bestemming, oftewel naar huis zoals jullie schrijven. Voelt kennelijk al vertrouwd na een verblijf van een week. Nog twee weekjes is dat ook jullie thuis en hopenlijk straks voor de mensen daar een fijne bakkerij. Succes morgen maar weer met de werkzaamheden. God bless. Dikke kus uit Zwolle.

• 20 Juli 2015 - 22:24

Leonie:

Jullie zijn toppers!!

• 21 Juli 2015 - 06:50

Thijmen :

hei mensen, een werelds uitje. Wat een belevenis ! Dat motiveert om de klus te klaren. Succes voor vandaag. Bijzonder dat Marc vd Worp daar zijn vrienden weet te vinden uit de atletiek scene. Vindt ie zeker erg leuk. Nog korting gekregen ?

• 21 Juli 2015 - 08:41

Vader Van Linda:

Hoi linda,
    voor jou een berichtje uit Ethiopië. Vanaf mijn vakantieadres.
    Kun je mij uitleggen wat file flirten is. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat een aantal dames op de terugweg in addis dit Veel vuldig toegepast hebben.of gaat Piet mee naar huis?
    Ik ben trots op je dat je de berg beklommen hebt. Succes nog met alle klussen .
    Groetjes aan iedereen.

• 21 Juli 2015 - 12:46

Marly:

Leuk om jullie ervaringen en belevenissen te lezen.sjef en elly mu begrijpen jullie mijn opmerkingen over mijn eigen gezin mbt afspreken.nederlandse of afrikaanse tijd. Nog veel plezier.gr marly

• 21 Juli 2015 - 15:18

Irma Smits:

Mooie reis naar Hawassa! Op internet nog de ontbrekende nijlpaarden gespot

• 21 Juli 2015 - 15:44

Irma Smits:

Het wil niet echt. De eerste zin komt telkens door maar de rest niet. Ligt vast aan de camping WiFi. Selam en veel succes dan maar!

• 21 Juli 2015 - 17:50

Hetty IJmker:

Dag allemaal, wat een mooie verhalen om te lezen. Het is een geweldige ervaring die jullie met elkaar daar opdoen. De contrasten zijn enorm, denk ik. Wens jullie alle goeds. Lieve groet en speciaal voor Elbeth een dikke knuffel

• 22 Juli 2015 - 21:48

S.W. Zomer:

Dag allemaal, fijn dat ik jullie belevenissen kan volgen en ik vind het heel dapper van jullie dat jullie het volhouden. Het is volgens mij wel behelpen zonder water af en toe. Maar jullie zetten door! Volgende keer een langere reactie. Gods zegen op jullie werk. En veilig thuiskomen t.z.t. Liefs van Oma Zomer en groeten voor jullie mede-zwoegers.