31-07-2015 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu 31-07-2015 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu

31-07-2015

Door: Joël en Jelle

Blijf op de hoogte en volg Project Injera

31 Juli 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Selam thuisfront,

Vandaag was de laatste klusdag in de bakkerij en ook vandaag werd er weer hard gewerkt om alles af te krijgen voor de opening van morgen! ’s Ochtends vroeg ging de groep naar de bakkerij en de corvee ploeg bleef achter. Op deze laatste werkdag werden er luxe broodjes gemaakt voor de hongerige werklui. Voor iedereen was er een broodje ei én een heerlijk broodje gezond met verse groente, waarvoor dank, toppers van de corvee ploeg! Rond een uur of elf sloot het merendeel van de corvee ploeg aan bij de rest in de bakkerij en werd er hard gewerkt de hele dag. Er werden krukjes en tafels gemaakt van resthout met leuke figuren en sprankelende kleuren. Ook was er hier en daar een likje verf nodig of werd er een hele ruimte opnieuw geverfd omdat er per ongeluk een verkeerde kleur was gebruikt. Verder stonden we te trappelen om de nieuw gelegde vloer uit te proberen, deze liep gewoon goed. Ook mochten wij weer nafta (voor de ontrouwe lezers: dit is gewoon diesel) halen, wij zijn immers kind aan huis bij het plaatselijke tankstation aangezien wij elke dag met onze jerrycans op en neer gaan voor zo’n acht liter om het aggregaat draaiende te houden. Tanken gaat iets anders dan bij ons, er wordt links en rechts gemorst terwijl je zelf de jerrycans moet vasthouden en er stroomt geregeld ook wat nafta over je handen. Joël heeft het lege aggregaat in z’n eentje bijgevuld zodat iedereen door kon gaan waarmee ze bezig waren.

Tussen de middag werd er heerlijk geluncht met luxe broodjes van de corvee ploeg, ook werd er koffie geschonken, dit was smullen tussen het werken door. Na de lunch werden de mouwen opgestroopt en werd het werk weer hervat. Er moesten nog werkbanken gemaakt worden en deze werden vervolgens geverfd. Ook is de deur opnieuw gelakt. Wij zijn bezig geweest om twee lampen op te hangen, deze moesten eerst nog aangesloten worden. Voor ons als professionele elektriciens was dit geen probleem en in een mum van tijd gepiept. Wij hadden de eer om de laatste schijven aan het plafond te monteren zodat de kabels en de gaten aan het zicht onttrokken werden. Dit gevaarlijke klusje vond plaats op vier en een halve meter hoogte, staande op een gammele, Ethiopische trap. We zijn er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, alle lampen doen het en de bedrading is mooi weggewerkt.

In de middag werd besloten dat we langer door zouden werken en dat we daarom ’s avonds niet in het guesthouse zouden eten, maar dat de harde werkers een lekkere hamburger verdiend hadden in een restaurant. Met dit in het vooruitzicht konden we nog uren doorgaan. Uiteindelijk zijn we rond een uur of acht uit de bakkerij gestapt en zijn we zo in onze werkkledij aan tafel gegaan in het restaurant. Na heerlijk gegeten te hebben, keerden wij voldaan terug naar het guesthouse.

Ciao en tot gauw,

Joël en Jelle(toppers van de corvee ploeg;))

• 31 Juli 2015 - 22:52

Carine En Johan:

Goedenavond allemaal,

Net jullie laatste klusverslag gelezen. Zo te lezen, hebben jullie ook vandaag weer veel werk kunnen verzetten en zijn jullie zo goed als klaar voor de opening van morgen !!

Leuk dat er nu ook krukjes en tafels zijn, dan is de inrichting mooi voor elkaar.
    Lekker dat er vandaag weer hamburgers waren, hoorde al uit betrouwbare bron dat de Burger King op Schiphol extra inkopen heeft gedaan voor komende maandag...

Nu op naar morgen, de opening van de bakkerij, maar dat zal vast goed gaan komen.

Vanuit Zwolle een leuke en gezellige dag gewenst, we zullen op jullie proosten!!

Vermaak jullie nog de tijd dat jullie daar zijn, en alvast een goede terugreis met goede vluchten gewenst.

Groetjes van Johan en Carine

• 01 Augustus 2015 - 01:19

Betsie En Fetze:

Hallo harde werkers,

Zooo genieten al die leuke verhalen,we zullen het missen volgende week!!
    Dus we krijgen een getrouwde zoon in huis,Haha
    En een spijkerbroek minder begrijpen we,....
    WE vinden het geweldig wat jullie de laatste drie weken hebben gepresteerd, SUPER!!!
    En daar naast ook van alles beleefd, cultuur gesnoven, lekker swingen met de schouders,
    het ervaren van rijkdom en armoe,natuurreservaat bezocht...
    EEN WERKVAKANTIE OM NOOIT TE VERGETEN!!
    En het bijzondere mooie is dit alles saam met een groep fijne,gezellige mensen met een mega spirit!!!

Voor morgen heel veel plezier met de opening, !!!( Ik neem er eentje op als ik op een strandstoel zit!! )
    Jullie krijgen vast mooie reacties, maak leuke fotos, en heb eer van jullie werk!
    En bovenal hebben deze moeders een betere toekomst ,GEWELDIG!!

Voor zondag lekker bijkomen en een goede voorbereiding voor de terugreis!!
    Ik weet niet of jullie zondagavond nog wat schrijven...
    In ieder geval zien we elkaar maandagmorgen,... Fijn om jullie weer te zien,...en heerlijk om de stellema boys weer in onze armen te sluiten!!(Trouwens de anderen ook allemaal wel hoor!!):-))

Lieve mensen, waarschijnlijk was dit onze laatste nachtelijke reactie!, jaja weer avond dienst:-))

Fijne laatste dagen daar,geniet nog ff...en heb een goede vlucht!!

Liefs van Fets en Bets

• 01 Augustus 2015 - 08:56

Alicegroenink:

Selam noeste werkers,
    Eindelijk ben ik er dan weer. Op één of andere manier lukt het steeds niet om iets te openen. En als het dan eindelijk lukt, dan kan ik weer niet versturen. Ik zie dat er nu weer een stukje is binnengekomen. Ik ga nu weer een poging wagen om te antwoorden. Chapeau vvoor de harde werkers die donderdag gewoon hebben doorgebuffeld zonder de stuurmannen.
    En Joël en Jelle zijn al vaardige electriciëns merk ik. Petje af. Fijn dat na heel veel arbeid de klus is geklaard. Chapeau voor jullie. wij hopen dat de bakkerij goed gebruikt gaat worden en dat de spullen van de container snel zullen arriveren om zo de boel compleet te maken. Wij wensen de mensen in Ethiopië heel veel plezier met hun nieuwe bakkerij en succes met de bakkersopleiding.
    Jullie vandaag veel plezier met de opening en morgen een goede voorbereiding op de terugreis. Ciao uit Middenbeemster

• 01 Augustus 2015 - 09:33

Anneke Houdijk:

Hallo harde werkers,
    Vanuit nederland complimenten voor wat jullie doen.vandaag de opening begreep ik van elly.geniet er van.allemaal goede reis terug.gr ook aan linda sjef en elly.

• 01 Augustus 2015 - 12:01

Cees Zomer:

Beste harde werkers!

Bedankt voor alle mooie verhalen waardoor ik een beetje kon meekijken in de bakkerij in opbouw! Gaaf project! Fijn dat jullie nu ook echt open kunnen en de bakkerij kunt overdragen. En dan tijd nemen om afscheid te nemen! Veel plezier de laatste dagen en een goede terugreis gewenst!
    Hartelijke groeten,
    Cees.

• 01 Augustus 2015 - 18:33

Girum Fantaye:

Thank you for coming to visit our church last Sunday! I would like to come and visit your project in Addis Ababa. I just want the direction. God bless your service! Girum