de grote opening - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu de grote opening - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu

de grote opening

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Project Injera

02 Augustus 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

selam allemaal,

vandaag was de grote dag waar we allemaal al 3 weken naar uit keken namenlijk de grote opening van de bakkerij en tevens voor ons de afsluiting van het project.

smorgens werden de laatste puntjes nog op de i gezet inde bakkerij er werden onderanderen nog 3 lampen opgehangen en er werd eens goed op geruimd zodat het er helemaal tip top uit ziet. ook heb ik ,linda, geprobeerd om lekkere brownies te bakken maar doordat de ingredienten hier net iets anders zijn is die helaas niet gelukt en ben ik samen met Irene en Dawit bij de plaatselijke patiserrie gebak gaan halen. want wat is een feestje zonder taart!

smiddags is de feestcomissie de groep vooruit gegaan om de de bakkrij nog iets mooier te maken dan dat hij al is door er balonnen op te hangen en alles klaar te zetten zodat we de gasten een warm welkom konden geven. toen alle gasten waren gearriveerd hield Sander een praatje over hoe het voor ons is geweest om deze drie weken aan dit project te mogen werken. na dit praatje werd er een bordje uit gereikt met de naam van de bakkerij en dit werd natuurlijk gelijk op gehangen. er vervolgens is er nog champange gedronken en naatuurlijk de heerlijke gebakjes gegeten. hierna was het tijd om los te gaan met de balonnen en ingesprek te gaan met de mensen voor wie wij dit allemaal gedaan hebben . wat mij raakte is dat de mensen voor wie wij de bakkerij hebben gebouwd er zo dankbaar voor zijn en je maar beleven bedanken en vertellen dat het er zo mooi uitziet, hun gezichten straalden helemaal.

na de opening in de bakkerij gingen we weer terug naar het guesthouse om daar het feest verder te vieren. hier zagen we verschillende dansen van de doven dansgroep deden we een koffie ceremonie en ging de barbecue aan waar geiten vlees op ging. omdat ik al had gezien in de keuken wat er in ging (oa. tong en pens) had ik niet meer zo'n grote eetlust. maar het smaakte prima. tijdens dit feestje werd er flink gedanst werd er nog aan koekhappen gedaan en werd er een ethiopies spelletje gedaan waarin mark en sander tegen elkaar moesten stijden, dit eindigde in een gelijk spel en ze kregen dus allebij de hoofdprijs namenlijk een ethiopie voetbalshirt. vervolgens werden we allemaal peroonlijk door Dawit en het hele team bedankt en kregen we een cadeutje dit was een koffie kannetje en een wierook houder die gebruikt worden bij de koffie ceremonie ook kregen we een fruitmandje in de vrom van een appel. nadat er een foto presentatie vertoond was van onze avonturen in de afgelopen drie weken gingen de gasten naar huis en konden wij deze mooi tijd ook met de groep afsluiten met een mooie speech van Gerrit over het feit dat we trots moeten zijn op wat wij hier neer hebben gezet !

hier na ging het grootste deel van de goep uit tot in de vroege uurtjes is er gedanst. met als verassing dat toen we ron een uurtje of 4 weer thuis kwamen de stuur groep nog op ons zat te wachten. na dat we ze op de hoogte hadden gebracht van onze avonturen zijn we toch maar even een paar uur gaan slapen om weer om 8 uur bij het ontbijt te zijn!

liefs linda

• 02 Augustus 2015 - 13:54

Alie En Henk Van Der Worp:

Selam allemaal,
    de klus is dus geklaard en jullie kunnen terugzien op een vruchtbare tijd waar jullie , denken wij, nog lang aan kunnen terugdenken.
    nu dus de koffers pakken en als alles dan een bertje tijd gaat dan zien we elkaar morgen ron13.30 uur in olle zuid.
    een goede vlucht gwenst en slaap een beetje bij in het vliegtuig

• 02 Augustus 2015 - 15:08

Irma Smits:

Selam! Beste Injeragangers, wat een bijzonder openingsfeest, erg leuk om te lezen en ontroerend ook. Wat bijzonder dat de mensen die er straks gebruik van gaan maken bij de opening waren. Wat prachtig hoe blij en dankbaar zij ermee waren en zelfs ook met presentjes kwamen. Dat zij straks aan een betere toekomst kunnen bouwen, daar doe je het toch allemaal voor! Daar hebben jullie het afgelopen tijd in Nederland en de afgelopen weken in Ethiopië je voor ingezet. Wat fijn om er nu ook blijde gezichten bij te hebben, denk ik. Ik ben opnieuw verrast wat er weer allemaal bedacht is om het feest zo leuk, mooi, verrassend en gezellig mogelijk te laten verlopen, waaronder ook een heuse naam voor de bakkerij; WELKE NAAM horen we morgen? We zijn benieuwd naar de naam en de rest van de verhalen! Tot morgen op Schiphol. Heb een goede reis! Graag tot ziens! Namens de thuisclub van Joël, Irma

• 02 Augustus 2015 - 16:07

Carine:

Nog één maal Selam allemaal,

Gefeliciteerd met de opening van jullie bakkerij.
    We hebben vanochtend op de Facebook pagina van Marc al wat foto's van de opening kunnen zien.
    Mooi ook dat er mensen waren die de bakkerij gaan gebruiken, daar doe je het voor toch ??

Bij de opening hoort natuurlijk ook een feestje, maar dat is wel gelukt zo te lezen.

Dank van ons voor jullie mooie verhalen en foto's, zo hebben we jullie goed kunnen volgen.
    Nog wel een vraagje: wanneer worden de reisverhalen in boekvorm uitgegeven...?

En Marc, mooi te zien dat de loopschoenen goed terecht zijn gekomen, wie weet kunnen ze naar Zwolle komen voor de Halve Marathon.

Voor nu nog een paar goeie uren daar en dan een goeie terugreis gewenst.

Tot kijk of zoals Gerard Ekdom altijd zegt:
    Bye Bye man (of vrouw natuurlijk)

• 02 Augustus 2015 - 16:59

Alicegroenink:

Selam allemaal voor de laatste keer,
    Partir 'c est mourir un peu: afscheid nemen is een beetje sterven zeggen de Fransen.
    Maar je kunt ook zeggen: partir 'c est sourir un peu; afscheid nemen is een beetje glimlachen. Jullie kunnen met een grote glimlach terugkijken op een mooie periode van akties en drie weken het resultaat waarmaken. De bakkerij is mooi geworden en julle mogen daar trots op zijn. Fijn dat de mensen er blij mee zijn.
    En voor Sjef, Gerrit en Irene een driewerf hoera voor drie geslaagde projecten die jullie nu al samen hebben gedaan. Ben zeer trots op jullie. En voor de rest misschien een stimulans om dit ook nog een keertje te doen. Fijn dat jullie allemaal zo enthousiast jullie best hebben gedaan. Heb een hele goeie reis terug naar huis en zien jullie morgen hopenlijk in goede gezondheid op Schiphol terug. Voor de laatste keer een lieve groet vanuit Middenbeemster ook namens een paar Beemsterlingen. Ciao.

• 02 Augustus 2015 - 19:48

Betsie:

Ha lieve Injeragangers,

Toch nog even een laatste reactie..
    Of jullie m nog lezen ...?Misschien zitten jullie al in de bus richting het vliegveld.
    Wat een mooie,bijzondere, ontroerende en vrolijke opening hebben jullie er van gemaakt!!
    Geweldig!!
    En dat jullie ook een kadootje kregen,...leuk!
    Wat Alice ook schrijft,...afscheid is nie altijd leuk!
    Maar jullie kunnen met een geweldig gevoel terugkijken op een prachtige tijd daar in Addis!!
    En harde werkers, TROTS mogen jullie zijn....en fijn om zo deze moeders te hebben mogen helpen.

een fijne vlucht, lekker bijslapen, tot morgen vroeg!!
    liefs fets en bets

• 02 Augustus 2015 - 21:02

Jan Otto Kranenborg:

Beste toppertjes,
    van harte geluk gewenst met het prachtige resultaat. We zijn trots op jullie, de bakkerij klaargemaakt in 3 weken. Wat een samenwerking. Fantastisch.
    Goede terugreis alvast en we hopen nog meer mooie verhalen te horen.
    Zijn jullie nu ook een beetje aan vakantie toe of geeft deze reis zo'n kick dat je er weer tijden tegen aan kunt?
    Tot morgen!!!
    Jan Otto Kranenborg.

Selam klussers!
    Wat kunnen jullie enorm trots zijn op wat jullie hebben neergezet. Drie weken hard gewerkt en dan met een geweldige opening de bakkerij overgedragen aan de mensen voor wie het bedoeld is. Ik kan mij voorstellen dat zij jullie heel dankbaar zijn. Een prachtige ervaring waar jullie nog vaak aan terug zullen denken.