Uitnodiging officiële opening 1-08-15 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu Uitnodiging officiële opening 1-08-15 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu

Uitnodiging officiële opening 1-08-15

Door: Karin en Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Project Injera

27 Juli 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Selam Injeravolgers,

Vandaag was weer een erg productieve dag!

Na het heerlijke etentje van gisteravond was er vandaag helaas een zieke door voedselvergifting. Niek was de pieneut en is de hele dag erg goed verzorgd door Elly!
Niek, hopelijk knap je snel weer op!

Vanochtend is de goed gemutst muts overgedragen van Elly op Tom. De reden hiervoor was omdat hij de afgelopen weken goed voor zijn broertje gezorgd heeft en ook vannacht weer voor hem klaar stond.

De dag begon voor een aantal met een bezoekje aan de school van Bamlack, dit is het zoontje van onze gastvrouw en de bewaker van het guesthouse.
Hier gingen Elbeth, Marjette en ik, Karin, heen. De bewaker liep met ons mee en we begonnen de ochtend in de klas van Bamlack. De school was erg groot met meerdere verdiepingen. De jongere kinderen zaten onderaan en op de bovenste verdiepingen waren de oudere kinderen. De klas begon uit ouderwetse schoolbankjes met een schoolbord. De kinderen keken ons erg nieuwsgierig aan en de leraar vervolgde zijn reken les. Hij hoefde helemaal geen moeite te doen om orde te houden in de klas zoals in Nederland wel het geval is doordat de kinderen al van zichzelf heel erg enthousiast meededen en het een plezier vonden om het goede antwoord te mogen geven.
Toen we er weer vandoor gingen gaven we nog even aan de leraar door dat Bamlack nog tot 10 kan tellen in het Nederlands zodat hij dat misschien straks voor de klas kon gaan doen! Marjette wou nog graag bij de wat oudere kinderen kijken in de leeftijd van 13 jaar, omdat ze die zelf ook les geeft. Hier werd Engels les gegeven. De kinderen van deze leeftijd krijgen elk vak in het Engels dat vonden we wel een goede methode. Het is hier wel zo dat de kinderen die hun vinger opsteken de beurt krijgen en er amper wat gevraagd wordt aan de anderen. Het is echt het recht van de sterkste!

Voor een groot deel van de groep begon de dag in de bakkerij! Er is weer een hoop werk verzet! De laatste plaat is in de muur geslagen en nu zijn alle muren af! Sander en Marc, knap staaltje werk! Nu het gat in jullie hoofd nog dichten.
Ook is 25m2 van de vloer er uit gebeiteld zodat onze aannemer de vloer woensdag weer helemaal tip top in orde kan maken! Dit wil hij graag samen met Kirsten en Karin doen. De laatste platen van de muren zijn gelakt en ook de muren zijn weer keurig gewit!

Vandaag zijn we ook bezig geweest met de verlichting. Meer dan de helft van de verlichting van de bakkerij hangt, en jawel het werkt ook nog. We zagen letterlijk en figuurlijk het licht.

Morgen gaan beginnen met het maken van het meubileur. We hopen zaterdag officieel te open. Helaas gaat dit gebeuren zonder de spullen uit de container. Deze gaat hoogstwaarschijnlijk niet aankomen voor ons vertrek. We zijn met een aantal meiden al druk bezig met de voorbereidingen voor de opening! Jullie zijn zaterdag allemaal van harte uitgenodigd om deze feestelijke opening bij te wonen. Mocht u onverhoopt niet aanwezig kunnen zijn wilt u dan zo vriendelijk zijn dit te melden bij de feestcommisie, bestaande uit Elbeth, Linda en Kirsten. Dit kan door een reactie achter te laten in de reacties! Dit in verband met de catering. Tijd en locatie volgt.
Tip: neem u zwemkleding mee en u wordt niet thuisgebracht.

Vandaag zijn we weer verrast door de corveeploeg met heerlijke broodjes met gebakken ei en broodjes gezond! Corveeploeg bedankt!

Bij thuiskomst stond en weer een heerlijk vers soepje klaar van onze gastvrouw!
Als avondeten hadden we weer een heerlijk pittige spaghetti. Ons dagelijkse portie koolhydaten. Ethiopië heeft toch nog iets weg van Italië (;

Ook vanavond hadden we weer een knipperlicht relatie met de stroom.
De waterkoker en het vele douchen gaven de doorslag.

Vannavond nog de laatste slaap inhalen van het stappen en dan de komende dagen nog flink knallen voor de opening!

PS. Helaas is de diarree voor een aantal van ons nog niet onder controle! Diarree olé olé!

Lieve groetjes,
Karin en Kirsten

• 27 Juli 2015 - 20:16

Alice Groenink:

Selam noeste werkers,
    In de eerste plaats beterschap voor Niek. Vervelend voor je Niek. Ik wens je snel beterschap toe.
    Fijn dat je dan een broer hebt die goed voor je zorgt. Hopenlijk stopt de 'bruine golf' nu ook voor degenen die daar nog geen afscheid van hebben kunnen nemen.
    En hebben jullie tips van de onderwijzer gekregen hoe ze de kinderen in toom kunnen houden, zodat wij er in Nederland wat van kunnen leren?
    En nu nog een paar dagen aan het meubilair werken. Wordt vast ook heel mooi.
    Wat fijn dat er zo'n goeie verzorging van de inwendige mens is.
    Ik zou graag bij de opening willen zijn, maar ik denk dat ik dan aan de dunne ben, dus ik kom toch maar niet.
    ;-) Alvast weer een goede nacht toegewenst en een mooie klusdag morgen. Ciao en groetjes van de Beemsterlingen.

• 27 Juli 2015 - 20:17

Alie En Henk Van Der Worp:

Salem harde werkers,
    Helaas kunnen wij niet bij de opening aanwezig zijn omdat we geen plek hebben kunnen vinden in een vliegtuig .
    We hopen dat het een leuke opening wordt en wij willen jullie graag een openingsdrankje aanbieden.
    Marc zal dat drankje voor jullie allemaal aanbieden en wij rekenen na thuiskomst met hem af.
    We zijn erg benieuwd hoe groot het gat in het hoofd is van Sander en Marc,of is het meer "een gaatje in de nek ""?
    Nogmaals een fijne opening en in gedachten heffen we dus met jullie het glas!!!
    Alie en Henk van der Worp

• 27 Juli 2015 - 20:47

Dick En Marianne Hooijberg:

Beste Ethiopiegangers, Wij volgen jullie iedere dag!
    Fijn dat jullie naast het harde werken ook genieten van het land met zijn cultuur.
    Een prachtige ervaring.Bedankt voor de opening van de Bakkerijschool.Helaas ,wegens verhindering kunnen wij niet aanwezig zijn!
    Vanuit De Rijp wensen wij jullie een gezellige opening en alvast een goede thuisreis!
    Een lieve groet,Dick en Marianne.

• 27 Juli 2015 - 20:54

Betsie:

Ha lieve harde bakkerijwerkers,

Ten eerste , lieve Elly, bedankt voor het verzorgen van onze Niek!!!
    Khad even wat app contact met hem, maar gaat al weer wat beter begrijpen we.
    En...Tom, fijn dat je Elly helpt!!
    Leuk dat je de muts kreeg...Maar je kan hem morgen wel weer terug geven aan Elly,voor het verzorgen van Niek!
    Of je maakt er nog 1 bij!!...heeft Elly wel verdient!!

Wat een leuke ervaring om op school mee te kijken.
    Ja het gaat er zekers anders toe dan hier in Nederland.
    En Mariet een heel verschil zekers dan bij jou in de klas, maar goed alles heeft zo zijn charme!!

Hartstikke goed zeg , dat jullie weer zo veel hebben gedaan. Jullie zijn kanjers!!
    Jammer dat de spullen niet op tijd zijn!!
    Maar niet getreurd,...een openingsfeestje komt er dus gewoon!
    Leuke uitnodiging, ja wij komen graag, maar Fets moet werken, dus helaas :-))
    Misschien regel ik nog wel een last minute...haha, jullie zouden raar staan te kijken :))
    Kben heel erg benieuwd wie en hoeveel er op af komen,..
    Wordt de uitnodiging nog door Dawit verder verspreidt?

Voor morgen weer veel werkplezier en succes met het meubilair.
    Beterschap voor de diarree mensen....
    Lekker bijslapen, tot morgen!

Liefs uit een regenachtig Zwolle

• 27 Juli 2015 - 21:18

Carine:

Goedenavond allemaal,

Vanuit regenachtig Zwolle jullie verhaal van vandaag weer gelezen.
    En regen hebben we vandaag genoeg gehad, we waren vanmiddag even bij de Gamma, ja ook hier wordt geklust, liep het regenwater zo de winkel in...

Bedankt voor jullie uitnodiging.
    Wij kunnen er jammer genoeg niet bij zijn, wij hebben helaas niet zo lang oppas voor onze Beagle Boris maar we zullen zaterdag taart kopen en dit samen met Boris opeten.

Succes met het maken van het meubilair, is weer eens wat anders dan het zetten van wanden...

Tot jullie volgende verhaal, de regen komt hier weer met bakken uit de lucht...

Groetjes uit Zwolle

• 27 Juli 2015 - 21:41

Simone:

Hey harde werkers,

Arme Niek, hopelijk gaat het snel beter met hem! Fijn om te horen dat er goed voor hem gezorgd wordt!

Ik lees elke dag jullie blog en vind het echt fantastisch om te lezen! Zoveel mooie verhalen en zoveel vooruitgang! Jullie zijn echt heel goed bezig allemaal. Ik ben trots op jullie.

Heel veel succes weer morgen!

Groetjes, Simone.

• 27 Juli 2015 - 21:51

Thijmen:

Tja, ik lees nog flink knallen voor de opening met diaree ole. Dat koolhydraten knallen, maar het effect van knallende diaree tegen die nu mooi gelakte wanden? Een feesteffect laten we maar zeggen

• 27 Juli 2015 - 21:53

Thijmen:

Zet mij maar op de lijst van de catering. Als Marc wel komt lust hij het er graag bij. Ik ken hem. Mijn vakantiegeld is op. Dus ga zelf de opening niet halen op mijn racefiets. Misschien later een Injera eens langs komen halen..

• 27 Juli 2015 - 22:22

Colette:

Beste feestcommissie,

Ook wij kunnen er helaas niet bij zijn zaterdag omdat ik dan zelf jarig ben (ja sorry zwak excuus), maar ik wens jullie wel heel veel plezier!

En verder; GOED BEZIG MENSEN!

Groetjes Colette

• 27 Juli 2015 - 22:37

Suus:

Hallo harde werkers,

Ik hoop dat jullie de diarree onder controle krijgen! ;)
    Ik vind dat jullie top bezig zijn en hele leuke verslagen schrijven!
    Heel veel succes met de laatste lootjes en we wensen jullie verder vanuit Bunde een onvergetelijke ervaring toe.

Groetjes Suus en de rest van de familie.

• 27 Juli 2015 - 22:41

Gerardo:

Beste toppers,

Ik volg jullie verslagen al vanaf het begin.
    Mooi dat het zo goed gaat met jullie project, ik probeer me er een voorstelling van te maken... Ethiopie. Het zal ongetwijfeld af en toe moeilijk zijn geweest om in zo'n gebouw het licht te zien als het al drie weken later af moet zijn. Gelukkig is het einde van de tunnel toch bereikt! Rome is nu bijna klaar als ik het goed begrijp :) Wanneer kunnen de eerste moeders daar aan een opleiding beginnen? In iedergeval nog heeeel veel succes met de laatste voorbereidingen voor de officiele opening, goed werk!

Lieve groet uit Nunspeet

• 27 Juli 2015 - 22:44

Joanne En Liza:

Liefste Niek, heel veel beterschap van je schatjes!
    X Joanne en Liza

• 28 Juli 2015 - 01:29

Irma Smits:

Brr voedselvergiftiging, heb het ooit gehad in Peru. Kon amper op m'n benen staan en zat heel lamlendig alsmaar op de wc! Beterschap Niek en ook voor de chronische 'dunne-lijders' in de groep. Elly is niet voor niets mee, tjonge. Leuk zo'n contact nu dan met de school van Bamlack. Zo kom je nog eens ergens waar je normaal als toerist niet effe komt. Net de vlog gezien (was ons eerder blijkbaar ontgaan), heel erg leuk om de bakkerij te zien ontstaan. Via deze levendige beelden en info erbij geven goed beeld. Dank Irene! Welterusten en morgen weer een mooie klusdag gewenst! Groet, Irma. p.s. Helaas zijn ook wij wij verhinderd zaterdag, 't is onze thuisklusdag, kunnen we niet onderuit, maar we zullen een glaasje op jullie heffen!

• 28 Juli 2015 - 09:27

Sjef:

Wij zijn met 2 personen aanwezig.

• 28 Juli 2015 - 11:08

Marja:

Ik heb veel waardering voor wat jullie doen. Hoppie hoppie jullie zijn allemaal toppie. Elly, Sjef en Linda groetjes en een dikke knuf Marrie

• 28 Juli 2015 - 13:56

Fam Koolaard:

Salam

Wat weer een leuk stukje. Iedere dag lezen we het met veel plezier weer om jullie vorderingen te bekijken en wat er zoal gebeurd. We kunnen helaas niet komen voor de opening want de visums worden niet op tijd verstrekt. Veel plezier verder en liefs van ons allen.

• 28 Juli 2015 - 16:48

Ruud Van Pelt:

Hallo jongens en meiden,
    wat een leuke en mooie verhalen van jullie. Goed bezig!! kan helaas niet op jullie feestje komen. Geniet er met z'n allen van!!
    Groeten
    Ruud

• 28 Juli 2015 - 19:22

Bea En Wim Deknatel:

Met veel bewondering voor jullie daadkracht, doorzetingsvermogen en liefde voor de medemens.
    vanuit Pijnacker nog een goede tijd toegewenst.
    Jullie mooie toilet is waarschijnlijk wel ingewerkt...

Hoeperdepoep zat op de stoep en laten we vrolijk wezen, !!!

Groeten van Bea en Wim Deknatel

• 28 Juli 2015 - 22:22

Jan Otto Kranenborg:

ha die bouwvakkers,
    helaas kunnen we niet aanwezig zijn bij de opening; bovendien hebben we een feestje want de opa van Jelle K. wordt zaterdag 80 jaar, en die houdt hier zijn feestje.
    Wat jammer van al die zieken, heel vervelend om dan net daar in Ethiopië diarree te krijgen, terwijl anderen leuke dingen doen.
    Dat lesgeven in rekenen heeft me ook getriggerd: dat die docent zo makkelijk en rustig kan lesgeven! Lijkt me heerlijk. Eigenlijk zou ik daar de kunst moeten afkijken, of, liever gezegd: moeten die schaapjes uit Zwolle maar even naar Afrika op excursie moeten gaan.
    Veel succes met de voorbereidingen, en weer de hartelijke groeten uit dit Zwolse moessongebied.
    Jan Otto Kranenborg.

• 29 Juli 2015 - 09:13

Alfons Beldman:

Veel plezier met de opening a.s. zaterdag. Mooi dat er toch al zo veel is gebeurd, ondanks dat de container niet aanwezig is. Wij zullen de opening ook niet halen ;-(.
    Beterschap voor alle zieken!
    Ook mooi om te lezen dat er nog ruimte is voor andere uitjes, stappen in de stad, maar ook het bezoek aan de instelling voor gehandicapten. Dit maakt de reis zeker compleet.

Veel succes nog in deze laatste week!

Alfons, Paulien, Esmee