26-07-2015 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu 26-07-2015 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Project Injera - WaarBenJij.nu

26-07-2015

Door: Marjette

Blijf op de hoogte en volg Project Injera

26 Juli 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Welcome mister president, Barack Obama!

Goedenavond allemaal,

Vandaag was een rustdag voor het hele team. Een groot deel van de groep heeft zaterdagavond / -nacht Addis onveilig gemaakt met onze chauffeur Bini, Dawit en hun vrienden. De jongeren hebben gedanst, biertjes gedronken en zelfs geleerd op Afrikaanse wijze te bewegen. Vooral het op een juiste manier schudden met de schouders bleek een heuse uitdaging. Oftewel, een geslaagd avondje uit. Rond een uur of 4 in de nacht was iedereen weer veilig binnen.

Natuurlijk zat iedereen om 8 uur weer keurig aan het ontbijt, precies zoals was afgesproken. De een wat frisser dan de ander, maar we waren compleet, toppers!
Een klein deel van de groep (waaronder ondergetekende) heeft in de ochtend de Evangelical Lutheran Church bezocht. We kwamen via een smal binnendoor paadje aan bij een kleine kerk. Omdat we te vroeg waren stonden we eerst nog even lekker in de zon de mensen op het kerkplein te bekijken. Rond kwart voor 10 gingen we samen met de gemeenteleden naar binnen. We dachten ergens achterin te kunnen gaan zitten maar daar dacht de gastheer anders over, want direct bij binnenkomst werden we naar voren gedirigeerd. Zo kwamen we bijna voorin de kerk te zitten en kregen we een tolk toegewezen die naast ons kwam zitten. De dienst begon met een doop. Verder werd er veel gezongen, bijbel gelezen en gebeden. Allemaal in het Amhaars. En daar is echt geen chocola van te maken.. Maar de spreker sprak vol vuur, steeds beaamd door de gemeente. Amen!
Halverwege de dienst moesten we allemaal opstaan, ons voorstellen en mochten Joël en Tom voorin de kerk vertellen over ons project. Een hartelijk welkom door de gemeente bleek ook na de dienst; een aantal mensen knoopten een praatje aan of wilden ons een hand geven. We kregen zelfs een fotosessie met de voorganger. Volgens mij staan er nu wel tig foto's op mijn telefoon; dominee tussen ons in, ervoor, zonder tolk, met tolk en natuurlijk zonder onze tas en sjaal, want dat hoort niet op een foto volgens de fotograaf. Afijn, meer dan twee uur later stonden we weer buiten. Op naar huis voor koffie met zelfgemaakte cake van onze banketbakster Linda!

Voor de lunch gingen Sander, Marc, Tom en ik eieren kopen bij een kraampje in de straat, zie foto. Na het eten met broodjes roerei ging ieder zijns weegs. Een deel van de groep ging op weg om een plaatselijk marktje te bezoeken. Dit bleek een markt te zijn die overdekt was met plastic zeilen waar voornamelijk kleding, schoenen e.d. werd verkocht. Na 25 dezelfde kramen hadden we het wel weer gezien en gingen we op weg naar de beste smoothiebar van Addis. Echter, onderweg werden we afgeleid door een mooie banketbakkerij waar we koffie konden drinken en natuurlijk, gebak eten. Zowaar een mooie en schone ruimte met luxe stoelen, sterke koffie en lekker gebak. Voor de gemiddelde Ethiopiër is dit een luxe etablissement, maar de prijs was nog steeds goed te doen: we betaalden maar ong. €1,50 per persoon! Na de koffie gingen we door naar de aangeprezen smoothiebar. Heerlijke mango-ananas sapjes worden hier geschonken in grote glazen kroezen. Eerst maak je je lepetje schoon met een limoentje, daarna kan je lekker lepelen in je sapje. We zaten buiten op het terras zodat we goed uitzicht hadden op de straat. Daar was van alles aan de hand; we zagen overal militairen die druk bezig waren auto's weg te sturen, op de daken van de hoge gebouwen stonden militairen op wacht en regelmatig reden er militaire auto's langs. Wat is hier aan de hand? Zou president Obama hier langs komen? Sensatie! We besloten lekker te blijven zitten, nog maar een sapje te bestellen en te wachten op wat er zou gaan gebeuren. Na een behoorlijke tijd op ons krukje te hebben gezeten bedachten we dat Obama vast langs een andere route zou rijden dus besloten we op zoek te gaan naar de goede route. Bij een grote rotonde leek het er op dat hij hier langs zou komen en vonden we dat we wel mooi uitzicht hadden achter een hek. Maar helaas, daar werden we weg gestuurd door een militair. Dan maar de brug over. Daar werden we echter ook weggestuurd. "Go, go, go!" Steeds als we maar even stilstonden werden we aangemaand door te lopen door de dichtstbijzijnde militair. Dit werd natuurlijk een leuke uitdaging: beetje slenteren, veter strikken, bij een winkeltje kijken... Langzamerhand kwamen we bij het restaurant aan waar we vanavond zouden eten. Dit restaurant lag toevallig op de route waar Obama langs zou komen. Hier ontmoetten we de rest van de groep maar een paar groepsleden wilden eerst Obama zien en dan eten. Zij bleven buiten, de rest ging binnen alvast een drankje doen.
Maar, helaas, we mochten nog steeds niet stilstaan. Een aardige Ethiopiër raakte met ons aan de praat en dirigeerde ons steeds weer naar een andere plek. Onder een afdakje, dan weer op een rijtje aan de straat, maar uiteindelijk moesten we op flinke afstand van de weg gaan staan "for your own security". Natuurlijk. Na 10 minuten begon het spektakel: gillende politieauto's en motoren, grote zwarte auto's met vlaggetjes raasden ons voorbij. Waarschijnlijk zat dus president Barack Obama, DE PRESIDENT van AMERIKA, in een van deze auto's. Yahoo, we hebben hem 'gezien'! Nu konden we lekker gaan eten. In een kruipdoor-sluipdoor restaurant vonden we de rest van de groep aan een lange tafel en kregen we vlot onze bestelling. Hamburgers, pizza, kip etc. Heerlijk! Moe en voldaan liepen we in het donker weer naar huis. Alle bombarie rond Obama was gelukkig verdwenen en de straten waren weer volop leven. Goed opletten op je jaszakken, bij een paar groepsleden werden in de drukte de zakken stiekem onderzocht. Gelukkig waren ze er op tijd bij en is er niets gestolen.

Het was een heerlijke ontspannen dag, iedereen heeft lekker kunnen uitrusten en leuke dingen kunnen doen. Morgen gaan we weer vol energie aan de slag, nog een week te gaan!

Een hartelijke groet,

Marjette

• 26 Juli 2015 - 21:30

Ellen Ramaker:

Wat een gave dag weer! En het is zo leuk om jullie verhalen te lezen. Heel veel succes allemaal!

• 26 Juli 2015 - 21:40

Thijmen:

Nou Majet, het eerste hoofdstuk van je lang verwachte boek is gereed. De sfeertekening vann het zonnetje bij de kerk, de doop en de obama ontvangst riepen beelden bij me op. Overigens zat meneer Obama toen in de tweede auto. In Amsterdam zat hij destijds in de derde. Ja in alle wereldsteden kiest ie altijd een andere. Hoop dat alles voor het team de komende week weer met alle elan verder gaat. En ja, de toiletpot zal zo langzamerhand wel geleegd moeten worden zag ik in de vlugheid op het vlog toch ?

• 26 Juli 2015 - 22:17

Alice Groenink:

Selam allemaal,

Zo, lekker een lui dagje, zo te lezen. Hadden jullie een tolk mee naar de kerk? Nou dat zijn nog eens diensten, 2 uur. Kom daar hier nog maar eens mee. Gelukkig niet, hoewel: vanmorgen in Middenbeemster de beemster feestweek begon met beemster biddag, en dat was een prachtige openlucht dienst met heel veel prachtige elementen erin. Ja zelfs een kleine roofvogeldemonstratie. Deze duurde ook langer, maar was totaal niet erg.
    Nou en jullie hebben in ieder geval de auto van Obama gezien. Wie kan dat ook zeggen.
    Ik hoop dat jullie accu weer voldoende is opgeladen om de laatste week volop aan de slag te gaan.
    Werk ze morgen allemaal maar weer en tot morgenavond.
    Groetjes vanuit Middenbeemster.

• 26 Juli 2015 - 22:40

Betsie:

OOOHHH wat weer een SUPERRR verhaal!!!!
    Dusss lekker gedanst,de voetjes van de vloer.....Lijkt mij ook een leuke uitdaging om te swingen op de Afrikaanse muziek!
    Ja dat geloof ik wel dat de een wat frisser aan het ontbijt zat dan de andere...Maar s avonds een vent,
    s ochtends een vent ! Toppers!

Wat een leuk ontvangst in de kerk! Ook mooie Afrikaanse liederen gezongen?
    Leuke foto saam met de voorganger..

Wat een enorme happening weer beleefd rondom Obama.
    Vanavond op journaal was te zien dat hij Ethiopië zou bezoeken.
    Heeerlijk dat jullie hebben genoten van een relaxte dag, lekker gegeten, gedronken en leuke activiteiten!
    En gelukkig is iedereen vrij van de "dunne".
    Wat ook genieten is om alle andere reacties te lezen,...Hans wat kan jij humoristisch schrijven.

Helaas lukt het ons niet om de video te openen, beetje digibeten zijn wij wel :-))
    Tom , Niek moeten jullie ons maar weer ff helpen als jullie thuis zijn...:)

Heel veel succes weer de komende week met het klussen, schoonmaken en koken!
    Veel arbeidsvreugde!

liefs
    Fetze en Betsie

• 26 Juli 2015 - 22:58

Hans:

Mooi verslag! Onvergetelijke kerkdienst. En dan nog Obama die zomaar langs jullie project reed. Nog effe volhouden, yes we can. Amen

• 27 Juli 2015 - 11:18

Andre:

Salam,

Weer leuk om te lezen welke vorderingen er worden gemaakt en bijzondere dingen die gebeuren. Wat leuk om zo een kerkdienst mee te maken. Succes bij het voltooien van de bakkerij. Groeten fam koolaard

• 27 Juli 2015 - 12:16

Jan Otto Kranenborg:

Leuk verslag over de kerkdienst, smoothie-bar en het hele gedoe om Barack Obama. Zo'n colonne wordt veel meer beschermd dan de renners van De Tour.
    Wij hebben gisteravond naar Zomergasten gekeken; gast was Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam. Interessant en inspirerend. Overigens, dat was de speech van Obama ook met zijn opmerkingen over de rol van Afrika en de mensenrechten. Hopelijk blijft het niet bij woorden alleen ....
    Veel succes weer met alle bouwwerkzaamheden.
    Hartelijke Zwolse groeten,
    Jan Otto.

• 27 Juli 2015 - 19:06

Wim Marin En Dorette:

Ha Ethiopie-gangers

Leuk om jullie Vlog te zien en jullie blog van gisteren weer te lezen. Dank voor de leuke verslagen! Jullie maken wat mee daar. Zelfs Obama krijgen jullie te "zien". Kunnen maar weinig mensen van hun Bucke t-lost afstrepen hoor. En dat je daarvoor in Ethiopië moet zijn